top of page

Candor: wees eerlijk en direct in feedback: Tips !


In Engelstalige artikelen kom je nog wel eens de term ‘candor’ tegen, te vertalen als ‘openhartigheid’. Mijn eerste kennismaking met dit woord was toen ik werkte voor een Britse keten, en een Engelse regiomanager zich aan ons voorstelde. Hij was een grote fan van ‘candor’, hij nodigde ons uit om tegen hem te zeggen wat we dachten. Met de groep Nederlandse managers schoten wij in de lach, dit zit in onze cultuur: het zou hem tegenvallen hoeveel ‘candor’ hij te verduren zou krijgen !

In Nederland zijn we gewend dat we open en direct zijn tegen onze leidinggevenden en collega’s: veel mensen hebben het hart op tong. Dit is vaak prettig, er zijn weinig verborgen boodschappen, maar soms ook vervelend, wanneer dit leidt tot misverstanden. Ik zou er een blog aan kunnen wijden, maar dat is voor een volgende keer.

In het geven van feedback aan medewerkers tonen (Nederlandse) leidinggevende verrassend weinig ‘candor’, in mijn ervaring. Met name het geven van negatieve feedback wordt soms toch nog als lastig ervaren. Daarom hieronder een aantal tips:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Wees eerlijk en duidelijk over wat je bedoelt. Als iemand iets niet goed doet, zeg dan niet dat het beter kan, zeg gewoon dat het niet goed of slecht is. Duidelijkheid is belangrijk in het overbrengen van de boodschap ! Geef korte, herkenbare voorbeelden, zodat je kritiek wordt geïllustreerd.

Draai niet om de zaken heen

Wanneer je een gesprek voert met een lastige boodschap is het belangrijk gelijk met het slechte nieuws te beginnen. Wanneer je eerst over g

ezellige onderwerpen praat komt de boodschap voor de medewerker als verrassing en is het moeilijker om er goed mee verder te kunnen handelen. Toon na het geven van de kritiek begrip dat het vervelend is om dit te horen.

Sta open voor een gesprek

Plan ruim tijd om na je boodschap het gesprek verder te voeren. De medewerker zal ongetwijfeld meer informatie vragen, wellicht enige emotie tonen. Het is belangrijk dit serieus te nemen, zodat je verder kan bouwen. Wanneer je je kritiek levert en gelijk doorgaat met de zaken van alledag loop je het risico dat de medewerker de boodschap niet serieus neemt.

Werk aan de toekomst

Maak een plan voor verbetering van prestaties. Ga hierbij vooral uit van de sterke punten die de medewerker heeft (hoe kun je die nog effectiever inzetten) en biedt hulp ten aanzien van het zwakke punt. Door te focussen op de sterke punten blijft de medewerker gemotiveerd om zijn prestatie te verbeteren en voorkom je dat je mogelijk te veel inzoomt op het zwakke element van zijn functioneren.

In het functioneren van medewerkers zullen er altijd zaken zijn waarop kritiek geleverd kan en moet worden. Door dit op een open en eerlijke wijze en consequent te doen, zullen medewerkers gemotiveerd blijven, omdat ze weten wat ze kunnen verwachten en goede feedback ontvangen. Natuurlijk moet je ook de positieve punten benoemen, maar dat is stof voor een volgende keer..

Wil je hulp bij het geven van feedback, of vind je dat leidinggevenden hierbij begeleid moeten worden ? Bel me gerust voor een gratis adviesgesprek op 06 48077670 of mail info@correnteadvies.nl.

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page