top of page

Verwacht het onverwachte


Nu de Olympische Spelen zijn afgelopen, lijkt de teleurstelling over de prestaties van ‘Team NL’ te overheersen. Eigenlijk bizar, want voor het kleine land dat wij zijn, zijn er enorme prestaties geleverd.

Waarom dat toch die teleurstelling ? Tsja, het aantal medailles was minder dan verwacht.

Op Wikipedia wordt verwachting omschreven als de hoop of aanname dat een handeling of gebeurtenis ook werkelijk plaats gaat vinden. Een verwachting kan realistisch zijn, maar dat hoeft niet.

Een tijd geleden werkte ik in een organisatie, waar een nieuwe medewerkster werd aangetrokken. Er was in het sollicitatiegesprek gesproken over de afdeling, die in opbouw was. Er moest flink getrokken worden aan kwaliteit, aan procedures en dat midden in een hele drukke periode. Er moest ook veel geproduceerd worden. De medewerkster werd enthousiast en dacht al in het sollicitatieproces mee over te ondernemen acties. Haar enthousiasme werd beloond, zij werd aangenomen.

Na een week was de teleurstelling bij haar collega’s en baas echter groot: zij hield zich bezig met totaal verkeerde zaken ! De processen moesten inderdaad anders, maar dat was iets voor later, als het rustig was. Nieuwe computersystemen zouden het werk inderdaad handiger doen verlopen, maar niet nu.. De klap op de vuurpijl was dat de nieuwe dame tegen iedereen vertelde dat zaken handiger konden.

Wat gebeurde hier nou ? De collega’s hoorden iemand vertellen dat zij hun werk niet goed deden (het kon immers handiger) en die niet de handen uit de mouwen stak om te helpen bij de drukte. Daar hadden zij helemaal niets aan.

Waar de nieuwe medewerkster had verwacht aan de slag te gaan met een verbetering van efficiency, hadden de collega’s verwacht iemand erbij te krijgen die zou helpen achterstanden weg te werken en de werkdruk te verlagen.

Helaas was er in de eerste weken te veel stuk gegaan in de relatie en werd de arbeidsovereenkomst in de proeftijd ontbonden. Dit was waarschijnlijk niet nodig geweest als er vanaf het begin duidelijke afspraken waren gemaakt over verwachtte resultaten op korte en iets langere termijn.

In communicatie blijf een hoop onuitgesproken. Vaak omdat de ene partij het zo logisch vindt, dat hij er niet over praat. Wat de ander dan hoort en concludeert, is niet altijd wat wordt bedoeld. Het is belangrijk in een sollicitatieprocedure aan beide kanten realistisch en eerlijk te zijn over verwachtingen. Controleer met vragen ook of de ander je goed heeft begrepen. Ik pleit er verder voor om in de eerste week van het dienstverband een gesprek te voeren om verwachtte resultaten door te nemen met de nieuwe medewerker. Dit gebeurt idealiter aan de hand van een functie- of rolbeschrijving. Geef hierin directe feedback van collega’s en deel ook de eerste ervaringen van de nieuwe medewerker met het team.

Natuurlijk is het bovenstaande geen garantie op succes, maar ik verwacht dat hiermee in elk geval een goede start gemaakt kan worden !

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page