Lessen uit het voetbal
Onlangs hoorde ik met verbazing in een analyse na een wedstrijd van het Nederlands elftal vragen naar ‘wat er goed ging’. Meestal vragen de presentatoren aan de analisten om aan te geven wat er beter moet. Helaas waren de aanwezige heren niet in staat of bereid om positief commentaar te geven, en werd er toch gefocust op wat er mis ging.
Om in het voetbal te blijven: de laatste tijd komt Nathan Rutjes, speler van Roda JC vaak in het nieuws. Deels is dat vanwege zijn opvallende haardracht, maar gelukkig vaak ook in verband met zijn opvallend positieve houding. Hij laat zich niet verleiden tot negativiteit, maar blijft naar de toekomst kijken. Hij zegt: “de wedstrijd is gespeeld, daar kunnen we niets meer aan doen, we moeten nu hard werken om het komend weekend beter te doen”. Hij wordt een cultheld genoemd. Eigenlijk wordt hij daarmee tekort gedaan. Hij is een voorbeeld voor velen en zeker voor mij !
In het dagelijks leven is het zo makkelijk om te kijken naar wat er niet goed gaat. Van jezelf, maar ook van anderen. Collega’s wijzen naar elkaar met de vinger. Anderen trekken zich alles persoonlijk aan en maken zichzelf de grootste verwijten. Jammer eigenlijk, want, zoals ook Rutjes zegt: alles is al gebeurd, daaraan kan niets veranderd worden. Na alle kritiek wordt meestal niet vooruit gekeken, waardoor individuen en teams in de negativiteit blijven hangen. Het einddoel wordt vergeten en lessen worden niet geleerd.
Communicatie is per definitie onvolkomen. Onze hersenen zijn er niet op gebouwd om alle signalen die worden ontvangen ook actief te registreren. In gesprekken gaat dus een deel van de input verloren. Des te belangrijker is het dan ook om de juiste aandacht te leggen. Niet vertellen wat er ‘niet’ moet gebeuren, maar positief naar voren kijken. Bespreek wat we hebben geleerd om de volgende keer succesvol te zijn. Wat gaan we anders doen om het einddoel wel te bereiken.
Juist wanneer in de samenwerking zaken problematisch worden is het van belang de communicatie open en duidelijk te houden. Zet een streep onder het verleden, dat is immers geweest en kan niet meer worden veranderd. Kijk naar de toekomst en ga aan de slag.
Stel met elkaar korte termijn doelen en sta stil bij het succesvol behalen daarvan. Wanneer de doelen niet naar wens worden gehaald, kijk eerst wat wel goed is gegaan en analyseer waar verbetering nodig is. Wees hierover eerlijk, benoem de consequenties en zorg ervoor dat er hard kan worden gewerkt, zodat de volgende targets wel kunnen worden gehaald. Bevestig alles kort, voor de duidelijkheid, zo weten beide partijen wat is afgesproken. En ja, mocht de arbeidsrelatie niet gered kunnen worden, dan is er een dossier.
Werken op deze wijze is tijdrovend en vergt geduld. In de dagelijkse hectiek kan dit voor ondernemers en leidinggevenden een probleem zijn. Toch is het belangrijk hier serieus aandacht aan te besteden. Een arbeidsrelatie die hersteld kan worden is lucratiever dan het werven en inwerken van een nieuwe medewerker.
Advies en ondersteuning nodig bij het bovenstaande, of wilt u eens sparren over deze materie of andere zaken met betrekking tot uw medewerkers ? Bel mij op 06 48077670 of mail info@correnteadvies.nl.