top of page

4 tips voor gelukkigere medewerkers


Onlangs deelde ik een artikel, waarin werd betoogd dat de functie Chief Happiness Officer een belangrijke functie in een organisatie is. Eigenlijk moet ik lachen om zo’n titel, hoe gek willen we het maken en hoe ver moeten we gaan in het verzinnen van eufemistische titels. Uiteindelijk moet er in een organisatie worden gewerkt en doelen worden bereikt.

Toch drukt het wel het belang uit van ‘well being’ van medewerkers in een organisatie. Niet alleen omdat dat ethisch is en goed voor het voorkomen van gedoe.

Onderzoek wijst uit dat een medewerker beter reageert op positieve prikkels dan op negatieve.

Zo helpt het om in een functioneringsgesprek te spreken over wat iemand goed kan en hoe dit uit te bouwen, in plaats van alleen in te zoemen op wat slecht is.

Mag je dan nooit meer iets kritisch zeggen of slecht nieuws brengen ? Nee, natuurlijk niet. Maar hoe je het vertelt kan een hoop schelen.

Zo kan een gezicht boekdelen spreken. Hoe je kijkt maakt een groot verschil. Niet voor niets ontstaan grote misverstanden door alleen per mail of chat met elkaar te communiceren. In mijn vroege carrière liep ik stage bij een boekhoudafdeling in een hotel. Ik werd door medestagiairs beklaagd, want op die afdeling werd dagelijks door een van de medewerkers met de manager gebekvecht. Het klopte dat dit gebeurde, echter hadden beide heren een brede lach op hun gezicht terwijl ze het deden. Dat veranderde een hoop aan de situatie !

Hoe je je stem gebruikt, kan ook een boodschap veranderen. Test maar eens: wanneer je (glim)lacht aan de telefoon, klink je een stuk vriendelijker en toegankelijker. Professionele receptionistes zullen hier altijd op letten, dit maakt een gesprek een stuk aangenamer. Ook in een persoonlijk gesprek loont het om aandacht te hebben voor je toonhoogte.

Dat je houding verschil maakt is vaak al bekend, wanneer iemand met gekruiste armen zit, heb een verdedigende houding. Als leidinggevende straal je op zo’n moment onzekerheid uit. Je hoofd knikken en hummen terwijl iemand praat geeft een interesse in de ander weer.

Onderzoek wijst uit dat ook ademhaling een uiting is van emoties. Wanneer je gestrestst of boos bent, gaat je ademhaling sneller en oppervlakkiger, dan wanneer je rustig bent. Zuchten geeft de ander de indicatie dat je geïrriteerd bent. Goed idee dus om voor een afspraak even diep adem te halen.

Andere zaken om rekening mee te houden zijn aandacht bij het gesprek houden en oogcontact maken en houden.

Al deze zaken geven richting aan een gesprek en kunnen een goede bedoeling ontkrachten. Toch is het ook altijd belangrijk om jezelf te zijn. Een pose of geforceerde houding is snel te doorzien en heeft een veel schadelijker effect dan eerlijkheid.

Al met al een hoop zaken om rekening mee te houden, maar van groot belang bij het aansturen van personeel. Wilt u hier meer over weten, of vindt u het fijn wanneer iemand met u meekijkt of luistert ? Neem dan contact met me op via 06 48077670 of per mail: info@correnteadvies.nl.

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page