Beoordelingsgesprekken afschaffen ? Ik denk het niet !
Ik lees de laatste tijd veel blogs waarin wordt gepleit voor het afschaffen van de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Ik zie een massale steunbetuiging hierop in de vorm van commentaren van HR managers en consultants. Ik zie voor mijn geestesoog een aantal voormalige opdrachtgevers en werkgevers met de duimen omhoog staan.
Ik snap de argumenten. Het jaarlijkse circus, waar managers zweten om de formulieren (jaarlijks bijgesteld, net als je het doorhebt verandert het weer) ingevuld te krijgen, is in volle gang. Ik heb jaren ook hieraan meegedaan. Het halen van deadlines is altijd een grote druk.
Toch heb ik het niet als negatief ervaren dat het op de kalender stond en terug kwam. Beoordelen in de vorm van cijfers of symbolen is lastig en mogelijk overbodig. Maar even tijd maken voor een goed gesprek één (!) keer per jaar, dat vond ik zinnig. Enne, laten we elkaar geen mietje noemen, anders kwam het er niet van in de hectiek van alle dag. Niet omdat we er geen belang aan hechtten, maar gewoon, omdat er andere zaken dringender en net zo belangrijk waren.
Ik werk veel met en bij kleinere bedrijven. Hier zie je de waan van de dag al helemaal terug. Dagelijks wordt op taakniveau afgestemd en feedback gegeven, maar over een termijn langer dan een maand gaat het dan niet. Goed toch, om daar voor te gaan zitten ?
Wanneer een medewerker minder functioneert dan gewenst, is het al helemaal goed om regelmatig tijd te nemen om hierover te spreken. Gewoon, concreet, met een plan voor verbetering. En helaas moeten we zo realistisch zijn, dat dit in elke organisatie nodig is. Omdat er iets in het werk is veranderd, of iets bij de medewerker. En niet altijd komt het dan weer goed. Soms wil je uit elkaar gaan. Tegenwoordig is het dan nodig als werkgever een voldoende sluitend dossier te presenteren.
Het overslaan van beoordelingsgesprekken is dus geen goed idee. Noem het desnoods iets anders als je dat prettiger vindt.
Wat te doen als je er moeite mee hebt ?
plan de gesprekken in een jaarkalender in een rustige periode, communiceer dit aan de medewerkers en houd je aan de afspraak;
bereid goed voor: de bespreking gaat over een langere periode dan de afgelopen twee weken, wat is opgevallen ?
wees eerlijk en draai bij kritiek niet om de hete brei heen. Bespreek direct hoe het beter kan;
laat de medewerker zelf met een plan komen voor ontwikkeling of verbetering. Zij weten zelf het best wat nodig is, maak hiervoor eventueel een tweede afspraak, hierdoor bespaar je tijd;
bevestig alle afspraken en besproken hoofdzaken, verdere formulieren heb je niet nodig, tenzij een CAO hier aanwijzingen voor geeft. Vraag om akkoord voor juiste weergave. Zo weet je zeker dat de ander alles goed heeft begrepen en heb je geen discussies achteraf.
Wil je hulp bij deze zaken ? Bel me op 06 48077670 of mail info@correnteadvies.nl. Ik kom graag langs voor een gratis adviesgesprek.