Wat doe ik fout ? Vertel het me !
Onlangs trof ik iemand die me vertelde dat hij hoorde dat zijn leidinggevende niet tevreden over hem was, maar hij wist eigenlijk niet wat er precies aan scheelde. Hij wist van zichzelf dat hij wel eens foutjes maakte, maar dat doet iedereen. Hij is een ambitieus man en wilde graag doorgroeien.
Uit het gesprek dat ik met hem had bleek dat hij eigenlijk nooit een functioneringsgesprek had gehad. Jaarlijks werden er beoordelingsformulieren van het hoofdkantoor ingevuld door zijn leidinggevende, eigenlijk met de inhoud van het jaar ervoor. Een klus die als lastig werd ervaren, maar plichtgetrouw (en om er af te zijn) werd afgerond.
Niemand klaagde, want iedereen had wel wat beters te doen dan een uur te praten over het werk. En, zo was de mening, als niemand klaagt is het toch goed ?
Mijn klant was eigenlijk wel klaar met de situatie. Hij voelde zich niet serieus genomen en wilde weg.
Zonde ! In dit geval betreft het iemand, die misschien iets moet werken aan zijn assertiviteit, maar die een hoop ervaring en kwaliteiten bezit om in deze organisatie een toekomstig personeelsprobleem te kunnen oplossen.
Gelukkig was in deze internationale organisatie een HR afdeling die kon worden ingeschakeld, waardoor de impasse kon worden doorbroken. De leidinggevende kwam op verzoek van de medewerker in beweging en werd door hem verzocht meer uitleg over kritiek te geven, zodat hij kan groeien.
Wanneer je als medewerker vast zit tussen je ambitie en een gebrek aan mogelijkheden moet je dit aan de orde brengen. Zeker wanneer je wilt groeien naar een leidinggevende rol, moet je toch ‘de ballen’ hebben om dit ter sprake te brengen. Vaak zal je merken dat een leidinggevende er tegenop ziet om met je over negatieve kanten van je functioneren te praten. Het zijn net mensen eigenlijk !
In fora zie ik nog wel eens kritiek op beoordelingssystematiek langskomen. Ik vind die kritiek begrijpelijk, want eigenlijk moet er continue feedback worden gegeven op het functioneren. Dit is echter lang niet altijd mogelijk en wenselijk in de waan van alle dag. Daarom is een jaarlijkse (verplichte) ronde met gesprekken zo belangrijk. Niet om te voldoen aan de bureaucratie, maar om hierboven beschreven situaties te voorkomen.
Wanneer je wensen hebt ten aanzien van je carrière, wanneer je vragen hebt over de gang van zaken in je organisatie: vraag om een gesprek en leg de zaken op tafel ! Het zal duidelijkheid geven en het is wel degelijk je eigen verantwoordelijkheid om die duidelijkheid op te zoeken.
Tips voor bij zo’n gesprek: bereid je goed voor, wees kritisch naar je zelf en formuleer goed wat je precies wil. Blijf positief in zo’n gesprek, ga niet klagen en hou het bij jezelf. Realiseer je dat je wellicht je gesprekspartner overvalt. Daarom kan het goed zijn een vervolggesprek af te spreken.
Wil je meer advies hierover, wil je eens sparren over hoe je zoiets nou aanpakt ? Bel me vrijblijvend op 06 48077670 of mail via info@correnteadvies.nl.