top of page

Zoete doelen


OK, ok, ik geef het toe, ik speel graag candy crush en soortgelijke spelletjes. Dit blog is dan ook een schaamteloze poging deze nutteloze activiteit te rechtvaardigen.

Onlangs speelde ik een spelletje dat mij uitdaagt levels te halen, door om de 3 á 4 levels een beloning uit te loven. Een van de beloningen is 2 uur onbeperkt spelen. Ik betrapte mijzelf erop dat ik hierdoor wordt uitgedaagd om dit spel te blijven spelen. Het grappige is verder, dat ik bij het behalen van de beloning stopte. Ik ben gelukkig niet zó verslaafd dat ik zo lang bezig blijf (nou ja heel af en toe dan). De aantrekkingskracht was dus niet de beloning, maar het halen van een doel.

Er schoot mij te binnen dat dit effect van korte termijn doelen in werksituaties ook zo werkt. Wanneer je met een groep aan het brainstormen bent over ondernemingsdoelstellingen of missie en visie, is dat bijzonder inspirerend. Helaas blijkt hiervan effect snel te verdwijnen wanneer je opgaat in de waan van de dag. Het halen van een deadline of omzet target werkt echter opzwepend.

Bij organisaties in verandering, wordt vaak gesproken over de ‘stip op de horizon’. Dit is het hogere doel, dat de achterliggende gedachte is voor het gehele proces. Helaas is dit voor medewerkers die midden in de verandering zitten vaak een abstract en ver gegeven. Zij zullen eerder getriggerd worden door het hier en nu: welke effecten zijn er voor mij of: hoe komen wij de komende maanden door ?

Onlangs had ik een gesprek over een verandering bij een organisatie. De leidinggevende bleef de ervaren weerstand koppelen aan de inhoudelijke verandering van het werk. Het bleek echter dat de medewerkers geen idee hadden wat de verandering voor hen zou gaan betekenen op het gebied van werkinhoud. Zij konden het lang termijndoel prima benoemen, maar hadden er geen gevoel bij.

Voor ondernemers of leidinggevenden is het van belang om medewerkers te prikkelen met doelen, maar dan doelen van het relevante soort. Hoe doe je dat dan ?

Mijn advies: ga in gesprek met de medewerkers en laat hen zelf de vertaalslag maken. Uit onderzoek blijkt dat doelen die door iemand zelf zijn opgesteld veel meer commitment oproepen dan doelen die anderen stellen. In een gesprek hierover wordt een lange termijndoel als het ware geoperationaliseerd. Dit werkt voor teams en voor individuele medewerkers. De zo benoemde kortere termijndoelen zijn overzichtelijk en haalbaar. Zorg voor goede feedback over de resultaten om de betrokkenen inzicht te geven en maak zo (kleine) stappen vooruit.

Als ondernemer of leidinggevende heb je als opbrengst van deze aanpak twee effecten: gemotiveerde medewerkers én getoetste doelen. Door de gesprekken wordt je uitgedaagd de haalbaarheid van je doelen nog eens goed onder de loep te nemen.

Geïnteresseerd hierover meer te weten ? Neem dan contact op via telefoonnummer 06 48077670, het contactformulier op deze website of via info@correnteadvies.nl.

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page